donderdag 21 februari 2013

365 Een minuut Goedenachtverhaaltjes van Eric Bouwens: verhaaltjes te kort of is het ideaal om voor te lezen?

Op zoek naar een leuk voorleesboek met korte, leuke verhaaltjes? Misschien is dan dit boek iets voor jou. 365 Eén minuut Goedenachtverhaaltjes is een boek met 365 korte verhaaltjes. Elke dag weer een nieuw klein avontuur voor de hoofdrolspelers in het boek. In dit artikel mijn ervaring met het boek.

365 Een minuut Goedenachtverhaaltjes

Algemene informatie

Titel: 365 Eén minuut Goedenachtverhaaltjes
Auteur: Eric Bouwens
Illustraties: Eric Bouwens
Uitgeverij: Yoyo Books, Olen, België
Pagina’s: 255
ISBN 978-9460331275
Geschikt voor: 0 – 5 jaar
Afmetingen: 21,5 x 25,5cm
Prijs: rond 12,50 euro

Eric Bouwens

Eric Bouwens is een Belgische schrijver en illustrator. Hij heeft al enkele geïllustreerde voorleesboeken geschreven en een prentenboek gemaakt. Hij werkt verder ook in opdracht voor bijvoorbeeld professionele en creatieve begeleiding bij verschillende trajecten.

365 Een minuut GoedenachtverhaaltjesWaar gaat het boek over?

Trippel, Flap, Kwaak en Siel beleven elke dag van het jaar weer nieuwe avonturen in dit boek van Eric Bouwens. Het boek bestaat uit allemaal korte verhaaltjes voor elke dag van 1 januari tot 31 december. Daarbij staan dan ook nog kleine illustraties. De korte verhaaltjes zijn binnen een minuut uitgelezen. Maar als je langer wilt lezen kan dat natuurlijk ook gewoon. Dan heb je enkel niet genoeg verhaaltjes voor elke dag van het jaar.

Hoe ziet het boek er uit?

Het boek heeft een harde kaft waarop een donkerblauwe deur te zien is. Door een raam zie je een muis in een boek lezen. Voor de deur waaien bladeren wat het idee geeft dat het koud en guur weer is buiten. Het boek bestaat uit normale dunne bladzijdes dus als jouw kleine nog de neiging heeft om mee te willen bladeren kan er wel eens een blad sneuvelen. De tekeningen zijn erg klein, ongeveer een vierde van een pagina, dus de pagina’s bestaan voornamelijk gewoon uit tekst. Hier en daar zit een grote tekening, maar dus niet bij elk verhaaltje. Er staan telkens ongeveer drie verhaaltjes verdeeld over twee pagina’s. De verhaaltjes staan echt op volgorde van datum. Dus eigenlijk is het een soort dagboek over wat de hoofdpersonen Trippel, Flap, Kwaak en Siel dag na dag beleven.

Fragment blz.244

Trippel, die iets groter is, hangt die in het midden op en mama doet de bovenste. “Tataa” toetert Trippel blij. “De kerstboom is klaar!” ‘Nee,’ zegt mama ‘Er moet nog iets op.’ Uit een doos neemt ze een ster. Die zet ze op de top van de boom. Nu is hij compleet. Wat houden Trippel en Miep veel van Kerstmis. De kerstboom versieren vinden ze reuzeleuk.
365 Een minuut Goedenachtverhaaltjes

Conclusie

De verhaaltjes zijn inderdaad binnen een minuut wel uitgelezen. Toch is dat wel erg aan de korte kant. Voordat de kleine in het verhaal zit is het alweer afgelopen. Maar een voordeel is wel dat alle kleine verhaaltjes achter elkaar wel redelijk doorlopen. Mocht je dus echt geen genoeg hebben aan een minuutje dan kan je wel het verhaaltje daarna erbij pakken. Het onderwerp zal wat doorlopen op het vorige verhaaltje. Het aspect van elke dag een verhaaltje ben je dan natuurlijk wel een beetje kwijt. Onderwerpen van de verhaaltjes kan van alles zijn, een sneeuwballengevecht, kerstboom opzetten, vissen voeren en ridder avonturen. Ik ben op zich zeer tevreden over het boekje, al vind ik de verhaaltjes iets te kort. Misschien dat ik wat te snel lees, maar ze zijn wel eerder korter dan een minuut dan langer. Toch 4 sterren voor het boek omdat het lekker voorleest en de verhalen wel leuk zijn.