woensdag 20 februari 2013

Ontmantelde Zenuwen: alles wat je wilt weten over MS in 1 boek

Multiple Sclerose is een erg vervelende diagnose om te krijgen. Na je diagnose zit je met een hoop vragen. Wat voor symptomen kan je last van hebben, waarom heb juist jij MS, wat kan je zelf doen om achteruitgang te vertragen? De neuroloog heeft niet altijd alle tijd die jij nodig hebt om antwoord te krijgen op al jouw vragen. Soms kom je ook pas thuis weer net op die ene vraag die je wilde stellen. Daarvoor is dit boek een uitkomst. Geschreven door twee vooraanstaande neurologen, biedt dit boek veel antwoorden op vragen waar je als MS patiënt mee zit. In dit artikel mijn ervaring met Ontmantelde Zenuwen.

Algemene informatie

Titel: Ontmantelde Zenuwen (Alles over Multiple Sclerose)
Auteurs: Dr. E.A.C.M. Sanders, Dr. R.M.M. Hupperts
Uitgeverij: Kosmos Uitgevers B.V.
ISBN: 9789066116863
Druk: Vierde herziene druk (februari 2008)
Bindwijze: Paperback
Categorie: Geneeskunde
Leeftijd: Volwassenen
Aantal pagina’s: 112
Prijs: vanaf ongeveer 15 euro (Dit boek is ook te koop als e-book.)
Verkrijgbaarheid: (online) boekenwinkels, warenhuizen, webshops als bol.com en natuurlijk ook tweedehands of bij de bibliotheek

Spreekuur Thuis

Dit boek is verschenen in de reeks Spreekuur Thuis boeken. Deze boeken zijn verkrijgbaar bij de betere boekhandel, hoofdfilialen van warenhuizen en kioskketens, bij apotheken en via betrokken patiëntenverenigingen. Ook zijn de boeken te leen bij alle openbare bibliotheken. De Spreekuur Thuis boeken willen zich onderscheiden door de patiënt en zijn directe omgeving volledige informatie te bieden die duidelijk en helder is geschreven. De boeken komen dan ook tot stand door een nauwe samenwerking met een netwerk van medisch deskundigen. Bij Spreekuur Thuis zijn diverse boeken te vinden over uiteenlopende ziekten waaronder: manisch depressieve stoornis, beroerte, depressie, epilepsie, ADHD, schildklierafwijkingen en hart- en vaatziekten.
Meer informatie over Spreekuur Thuis is te vinden op www.spreekuurthuis.nl.

Korte uitleg over Multiple Sclerose (MS)

Multiple Sclerose is in tegenstelling tot wat veel mensen denken geen spierziekte. Het is een aandoening aan het centrale zenuwstelsel en (waarschijnlijk) een auto-immuunziekte. Ook is het niet zo dat je als MS-patiënt per definitie in een rolstoel komt. De ziekte is per persoon verschillend en dat maakt onderzoek ook zo lastig. Vooralsnog is er nog weinig bekend over deze ziekte en is er voor deze ziekte (nog) geen genezing mogelijk. Bij MS raakt de isolatie van de zenuwbanen in de hersenen beschadigd door ontstekingsreacties en dit kan diverse (soms permanente) klachten tot gevolg hebben. De klachten variëren van onder meer blindheid, verlammingsverschijnselen tot gevoelsstoornissen.

Meer informatie over Multiple Sclerose is te vinden op onder andere: www.nationaalMSfonds.nl en www.MSweb.nl.

Over de auteurs

Beide heren zijn neurologen. De heer Sanders werkt in het Amphia Ziekenhuis in Breda en in het MS-centrum in Breda. Ook doet hij sinds 1980 onderzoek naar MS en publiceert hij hier ook over. De heer Hupperts is een in MS gespecialiseerde neuroloog en werkzaam als coördinator van het MS kennis- en behandelcentrum van het Maaslandziekenhuis in Sittard en het Academisch Ziekenhuis Maastricht. De heren hebben de handen ineen geslagen om een boek te schrijven met volledige informatie rondom MS.

Waar gaat het boek over?

Ontmantelde Zenuwen: alles wat je wilt weten over MS in 1 boekIn principe is dit boek voor iedereen aan te raden die meer wilt weten over de ziekte MS. Toch is het, door de soms wat lastige termen, niet echt een toegankelijk boek voor iedereen. In dit boek wordt behoorlijk diep ingegaan op de gangbare theorieën over de oorzaak van MS, hoe de diagnose gesteld kan worden, de verschijnselen en symptomen die bij MS kunnen horen en de diverse huidige en toekomstige behandelingen. Verder staan er in het boek ook vele gevalsbeschrijvingen die wel makkelijk leesbaar zijn en vaak ook herkenbaar. In het boek vind je ook diverse tabellen en tekeningen/foto’s terug om het een en ander te verduidelijken. Voor iemand die zelf de ziekte heeft of een familielid of vriend heeft met de ziekte is het wellicht een interessant boek. Voor iemand die een meer algemene interesse heeft in het onderwerp wordt het al snel saai door de ‘doktertaal’ die regelmatig gebruikt wordt. Deze is overigens met gebruik van de toelichting over de gebruikte termen wel redelijk goed te begrijpen wanneer je al redelijk bekend bent met het onderwerp.

Indeling van het boek

Ontmantelde Zenuwen: alles wat je wilt weten over MS in 1 boekHet boek begint met een inleiding waar in het kort enige dingen over MS worden uitgelegd. Verder is het boek in duidelijke hoofdstukken onderverdeeld, waardoor je direct naar het hoofdstuk toe kan gaan waar je meer over wilt weten. Ook zijn er aparte hoofdstukken toegewijd aan veelgestelde vragen met betrekking tot MS en welke medicijnen gebruikt worden bij bepaalde symptomen. Achterin het boek vind je ook een uitgebreide toelichting op in het boek gebruikte termen en de geraadpleegde literatuur. Tevens is er achterin een register te vinden waarmee je de bladzijden van de behandelde onderwerpen snel terug kan vinden. Ten slotte is er ook een hoofdstuk gewijd aan uitgebreide informatie over diverse patiëntenverenigingen.

Fragmenten uit het boek

Fragment 1 “Zonder dat de oorzaak van MS definitief ontrafeld is, zijn er toch therapieën ontwikkeld die het toenemen van klachten bij en de progressie van MS kunnen afremmen. Van belang is te beseffen dat het hier om remmedicijnen gaat en niet om herstelmedicijnen. Daarbij is ook niet van tevoren vast te stellen bij welke mensen met MS welk medicijn het meest effectief is.”

Fragment 2 “Naast het feit dat er momenten zijn waarbij gedeelten van de hersenen, de zenuwbanen of het ruggenmerg geïnfiltreerd worden met witte bloedlichaampjes, is er op de lange duur sprake van afbraak van de zenuwcellen zelf. Dit is de zogenaamde axonale schade. Deze schade is de belangrijkste factor en daarom ook het meest verantwoordelijk voor het ontstaan van definitieve invaliditeit zoals bijvoorbeeld krachtsvermindering in beide benen en loopstoornissen.”

Conclusie

Ik vind dit boek erg interessant. Ondanks dat er soms iets te veel ‘doktertaal’ wordt gebruikt kon ik het toch aardig volgen. Omdat ik zelf MS heb vond ik het onderwerp natuurlijk ook erg interessant. Het is voor iemand met een meer gematigde interesse misschien door het taalgebruik wat minder prettig leesbaar en dus ook niet echt aan te raden. Voor iemand die zelf ook de diagnose heeft gekregen is dit boek wel degelijk aan te raden. Het staat barstensvol informatie die erg nuttig kan zijn. Vooral de hoofdstukken met veelgestelde vragen en de informatie over diverse patiëntenverenigingen zijn interessant. Ook leer je beter je eigen ziekte te begrijpen, wat met een grillige aandoening als MS best prettig kan zijn. Dat is althans wel iets waar ik erg behoefte aan had/heb. Om die reden ben ik ook op zoek gegaan naar boeken met MS als onderwerp. Voor mensen die zelf MS hebben of iemand in hun omgeving hebben die MS heeft is dit boek zeker aan te raden wanneer je meer over de ziekte zelf wilt weten. Door alle interessante informatie die in dit boek staat geef ik dit boek dan ook 4 sterren.